Erdőn, mezőn, Erdélyen át – HAT-18-01-0972
A Határtalanul! 2018 Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek pályázat keretében 7. évfolyamos tanulóink négy napos határon túli kiránduláson vehettek részt Erdélyben 2019. május 25-28. között.
A kirándulást megelőzte egy előkészítő óra, amelyen tanulóink megismerték a Romániában élő magyarság létszámát, történetét, jelenét; az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okait; a Romániában élő összlakosság etnikai összetételét. A tanulmányi kirándulás részletes programját csoportonként dolgozták fel és ismertették egymással plakátok segítségével. Végül megismerték a toleráns és kooperatív viselkedés alapszabályait is.
Tanulóink nagy izgalommal várták az utazás napját. Első nap a határ átlépése után hamarosan Nagyszalontára érkeztünk, ahol látogatást tettünk a felújított Csonka-toronyban berendezett Arany János Emlékmúzeumban. Rövid továbbutazással értük el Nagyváradot, a „Pece parti Párizs”-t. Itt felkerestük az Ady emlékmúzeumot, koszorút helyeztünk el a költő szobránál. Nagyváradi sétánk keretében előadást hallgattunk meg a szecessziós építészetről, amelynek jellegzetes épületei itt alapozzák meg a leginkább a város képét. A Püspöki székesegyházban megtekintettük a Szent László-hermát és egy diák elmondott egy Szent László-legendát. A Királyhágón, a Partium és a történelmi Erdély határárán átutazva érkezünk kalotaszegi szálláshelyünkre.
Másnap reggeli után a Tordai-hasadékhoz utaztunk. A kirándulás során felidéztük a hasadékhoz tartozó Szent László-legendát. Tordán, látogatást tettünk a sóbánya hatalmas föld alatti termeiben. Itt előadást hallgattunk meg a só útjáról. A kémiai tantárgyhoz kapcsolódóan megvizsgáltuk a só összetételét, élettani hatásait. Kolozsváron rendhagyó városnézésünket vendéglátó diákjaink tartották. Elmesélték, hogy mit jelent nekik Kincses Kolozsvár történelmi múltja és jelene, ők hogyan látják a várost. A városnézés alatt felkerestük Mátyás király szülőházát és szobrát, a Szent Mihály-templomot.
A harmadik napon, Csíksomlyón felkerestük a kegytemplomot, majd a Gyilkos-tóhoz utaztunk, ahol felidéztük a tó kialakulásának mindhárom legendáját. Kirándulásunkat a Békás-szoros szűk szurdokvölgyében folytattuk. Korondon látogatás tettünk egy helyi fazekas kézműves műhelyében, majd a Firtos és Tartod várának legendájával ismerkedtünk meg. Farkaslakán Tamási Áronra emlékeztünk az író síremlékénél.
Utolsó nap Segesváron városnézés volt a program: az óváros a várral, az Óratorony a 16. századból, a Schülertreppe, a leprások temploma, a hírhedt Vlad Tepes vajda szülőháza és a hozzá köthető Drakula-legenda. Marosvásárhelyen a várat és a vártemplomot tekintettük meg, majd folytattuk a szecessziós építészet kincseinek megismerését: városháza, Kultúrpalota. Nagyszénásra az esti órákban érkeztünk.
A kiránduláson részt vevő tanulók 2019. június 4-én, az értékelő óra elején rövid műsorral emlékeztek meg a nemzeti összetartozás napjáról, majd iskolagyűlés keretében fényképes bemutatók és videofilm segítségével mutatták be itthon maradt társaiknak, milyen élményekben volt részük, elmondták a kirándulás alatt szerzett személyes tapasztalataikat; áttekintették a tanulmányi kirándulás megvalósulásának programelemeit és értékelték is azt.
Kunstár Hajnalka
projektmenedzser