,,Egy malomban őrlünk!”

,,Egy malomban őrlünk!”

2019. szeptember 26-án az EFOP 3.3.7-17-2017-00011 pályázat keretében az alsó tagozatról 38 tanuló és kísérőik ellátogattak a szarvasi szárazmalomba valamint 12 felső tagozatos diák a szarvasi szabaduló szobába. A malom bemutatása után Tovább »

Instant régészet – élménypedagógiai foglalkozás az 5. b osztályban

Instant régészet – élménypedagógiai foglalkozás az 5. b osztályban

Instant régészet – élménypedagógiai foglalkozás az 5. b osztályban   Az 5. évfolyamon új belépő tantárgy a történelem. Az első néhány óra meghatározó abban, hogy a tanulók hogyan viszonyulnak a tantárgyhoz, annak Tovább »

Erdőn, mezőn, Erdélyen át – HAT-18-01-0972

Erdőn, mezőn, Erdélyen át – HAT-18-01-0972

A Határtalanul! 2018 Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek pályázat keretében 7. évfolyamos tanulóink négy napos határon túli kiránduláson vehettek részt Erdélyben 2019. május 25-28. között. A kirándulást megelőzte egy előkészítő óra, amelyen tanulóink megismerték Tovább »

 

Tanévnyitó 2019/2020

DSCN7245

DSCN7197 DSCN7203

Közzétételi lista 2019.

Letöltés (Típus: PDF, Méret: 203KB)

Erdőn, mezőn, Erdélyen át – HAT-18-01-0972

DSCN0700

A Határtalanul! 2018 Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek pályázat keretében 7. évfolyamos tanulóink négy napos határon túli kiránduláson vehettek részt Erdélyben 2019. május 25-28. között.

A kirándulást megelőzte egy előkészítő óra, amelyen tanulóink megismerték a Romániában élő magyarság létszámát, történetét, jelenét; az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okait; a Romániában élő összlakosság etnikai összetételét. A tanulmányi kirándulás részletes programját csoportonként dolgozták fel és ismertették egymással plakátok segítségével. Végül megismerték a toleráns és kooperatív viselkedés alapszabályait is.

Tanulóink nagy izgalommal várták az utazás napját. Első nap a határ átlépése után hamarosan Nagyszalontára érkeztünk, ahol látogatást tettünk a felújított Csonka-toronyban berendezett Arany János Emlékmúzeumban. Rövid továbbutazással értük el Nagyváradot, a „Pece parti Párizs”-t. Itt felkerestük az Ady emlékmúzeumot, koszorút helyeztünk el a költő szobránál. Nagyváradi sétánk keretében előadást hallgattunk meg a szecessziós építészetről, amelynek jellegzetes épületei itt alapozzák meg a leginkább a város képét. A Püspöki székesegyházban megtekintettük a Szent László-hermát és egy diák elmondott egy Szent László-legendát. A Királyhágón, a Partium és a történelmi Erdély határárán átutazva érkezünk kalotaszegi szálláshelyünkre.

Másnap reggeli után a Tordai-hasadékhoz utaztunk. A kirándulás során felidéztük a hasadékhoz tartozó Szent László-legendát. Tordán, látogatást tettünk a sóbánya hatalmas föld alatti termeiben. Itt előadást hallgattunk meg a só útjáról. A kémiai tantárgyhoz kapcsolódóan megvizsgáltuk a só összetételét, élettani hatásait. Kolozsváron rendhagyó városnézésünket vendéglátó diákjaink tartották. Elmesélték, hogy mit jelent nekik Kincses Kolozsvár történelmi múltja és jelene, ők hogyan látják a várost. A városnézés alatt felkerestük Mátyás király szülőházát és szobrát, a Szent Mihály-templomot.

A harmadik napon, Csíksomlyón felkerestük a kegytemplomot, majd a Gyilkos-tóhoz utaztunk, ahol felidéztük a tó kialakulásának mindhárom legendáját. Kirándulásunkat a Békás-szoros szűk szurdokvölgyében folytattuk. Korondon látogatás tettünk egy helyi fazekas kézműves műhelyében, majd a Firtos és Tartod várának legendájával ismerkedtünk meg. Farkaslakán Tamási Áronra emlékeztünk az író síremlékénél.

EFOP 3.3.5-17 Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai közösségi program kísérleti megvalósítása

Bentlakásos idegen nyelvi táborban jártak az ötödik osztályosok 2019. 06. 17-21. között Szarvason. Szállásunk az Ifjúsági Vendégházban a Körös partján volt. A program elsősorban ötödikes diákok számára kínált élményszerű, játékos ismerkedést egy idegen nyelvvel a háziállatok és a vadon élő állatok témaköreiben. A folyamatos kommunikációra épülő, motiváló, mozgásos tevékenységek, melyek a korosztály közösségi létének és idegen nyelv használatának erősítését célozzák, végig kísérték a heti programot. A program kötelező elemei mellett volt sok szabad programunk is, amikor fürödtünk, moziba mentünk, ismerkedtünk Szarvas város nevezetességeivel. A hét közepén pedig kirándulni mentünk Ópusztaszerre a Nemzeti Történelmi Emlékparkba, ahol megtekintettük a Feszty-körképet és a Skanzent is. A szellemi táplálék mellé bőséges, napi ötszöri étkezést is kaptunk. Utazásainkra modern, klimatizált buszok szállították a kis csapatot, és a program keretében minden tanuló kapott egy ajándék tisztasági csomagot. Mindenki sok élménnyel és kibővült szókinccsel érkezett haza. Köszönjük az iskolavezetésnek, az angol szakos kolléganőnek és a két közösségi szolgálatos fiatal segítségét, hogy a tervezett programjaink megvalósulhattak.

 

Nagyszénás, 2019. 06. 24.

                                                                                                                                                                                                                                                          Kunstár Anna

Ballagás 2019.

ballagás ballagás2

Tanévzáró 2019.

évzáró évzáró1

Robotcsámborgás a Nagyszénási Czabán Samu Általános Iskolában

Az IKT MasterMinds Kutatócsoport néhány tagja által létrehozott Robotcsámborgás című program keretében Szelezsánné Egyed Dóra sikeres pályázata jóvoltából 2 héten keresztül lehetősége volt iskolánk tanulóinak megismerkednie a BlueBot padlórobottal és a ScottieGo! interaktív társasjátékkal , melyekkel a kódolás alapjait gyakorolhatják a gyermekek élményszerűen. A villogó, zümmögő robotbogárkát a tanulók irányíthatták különböző pályákon. A tanulók az alsós angolórákon és felsős magyarórákon  használták, az elsősök  pedig matekozhattak Zümivel, akit nemcsak kézzel, de IKT –eszközökkel is lehet irányítani. A 2- 3. évfolyam tanulói is megismerték egy bemutató keretében. Még a kézilabdaedzésén is tudtak vele játszani a gyerekek. A ScottieGo! – val a programozás magasabb szintjére léphettek a tanulók, és már a másodikosok is tudtak vele kódolni. A játékok szenzációsan fejlesztik a gyermekek algoritmikus gondolkodását, miközben hihetetlen élményt is nyújtanak számukra. A kiemelt bánásmódot igénylő tanulóknál is jól alkalmazható fejlesztésre és tehetséggondozásra is. Az iskolai könyvtári foglalkozások keretében bárki kötetlenül élvezhette a játék örömét. A gyermekek lelkesedését látva úgy gondoljuk, hogy iskolánk tanulói is nagyon boldogok lennének, ha nálunk is csámboroghatna néhány robotka. Köszönet illeti Fári Jánost és Mataisz Zsuzsannát, akik biztosították ezt a lehetőséget iskolánknak.

EFOP-3.3.5-17-2017-00038 „Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása a Békéscsabai Tankerületi Központnál”

A Békéscsabai Tankerületi Központ az EFOP-3.3.5-17-2017-00038 azonosító számú „Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása a Békéscsabai Tankerületi Központnál” elnevezésű projektet valósítja meg 2018. és 2019. évben. Az elnyert támogatási összeg: 232 650 000 Ft. A projekt megvalósításának időtartama 18 hónap, 2018. 03. 01 – 2019. 08. 31. Az iskolai közösségi programokba bevonni kívánt tanulók létszáma 4653 fő, 19 megvalósító köznevelési intézményben.

A „Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása a Békéscsabai Tankerületi Központnál” című projekt keretében a pályázó, a tervezett új NAT-hoz igazodó szakmapolitikai céloknak megfelelő, nem-formális nevelési-oktatási tevékenység keretében megvalósuló, tematikus tanulási alkalmak lebonyolítását látja el.

A bentlakásos és napközi formában megvalósuló tematikus tanulási alkalmak lebonyolítása a felhívásban foglaltaknak megfelelően 2018. június és 2019. június utolsó két hetében történik.

Élménypedagógia iskolán kívül

DSCF5806

2019. 04. 25-én az EFOP 3.3.7-17-2017-00011 pályázat által intézményünk alsós és felsős tanulói közül 38-an részesei lehettek egy újabb iskolán kívüli élménypedagógiás kirándulásnak, melynek helyszíne a szarvasi Arborétumban található Szabaduló szoba és a Mini Magyarország Makettpark volt. A gyerekeket négy alsós tanító néni kísérte el Szarvasra. Miután megérkezett a csoport a helyszínre, az eltervezett feladatoknak megfelelően a gyerekeket az előre megbeszélt csapatokba állítottuk be. A makettparkba az alsó tagozatos gyerekek mentek Rikkerné Filó Beáta és Török Ágnes tanító nénik kíséretében. A szabaduló szobában a felsős tanulók mutathatták meg, mit tudnak. Őket Kiszelyné Balogh Ildikó és Tarné Nagy Zsuzsanna tanító néni kísérte el. A szabaduló szobában 2×6 fős csapatokat alkottunk. Egyik csapat a Titkok kertjébe, a másik csapat pedig a Viharzóna szobába mehetett be. Ezekben a szobákban logikus gondolkodásra, kitartásra, egymás segítésére, összefogásra és jó csapat munkára volt a tanulóknak szükségük. Természetesen iskolánk 6. osztályos tanulói most is bebizonyították, hogy ezek a képességek megtalálhatóak bennük. Volt olyan, aki jó számolással, nagy bátorsággal, gyorsasággal vagy éppen logikus gondolkodással tudta erősíteni csapatát. A Mini Magyarország Makettparkjában is izgalmas feladatok várták a 3. és 4. évfolyamos gyermekeket. Első feladványuk egy keresős feladat volt. Árnyképek segítségével kellett a csapatoknak megkeresniük hazánk kiemelkedő építészeti alkotásainak a makett párjait, mint például az Esztergomi Bazilikát, a Hősök terét stb. Második feladatuk a nagy Magyarország részleteinek kirakása volt, vagyis egy puzzle. A feladatok végeztével a csoportok pihentek egy kicsit,  és lelkesen mesélték el egymásnak az átélt élményeket, izgalmakat, hogy ki miben volt ügyes, ki mivel tudta a csapatát erősíteni.

 

                                                                       Kiszelyné Balogh Ildikó

DSCF5806 DSCF5809 DSCF5823 DSCF5824

Tegyünk együtt környezetünkért!

20190322_154943[1]

2019. március 22-én, pénteken iskolánk az Innovációs és Technológiai Minisztérium által meghirdetett immár nyolcadik TeSzedd!- Önkéntesen a tiszta Magarországért akció keretein belül csatlakozott a nagyszénási Gondozási Központhoz. Ez mára már Magyarország legnagyobb önkéntes mozgalmává, illetve Európa egyik legsikeresebb környezetvédelmi akciójává vált. Ebben a tanévben iskolánkat közel 70 diák képviselte, akik ezért a társadalmi munkájukért osztályfőnöki dicséretben részesülnek. Bízunk benne, hogy ezzel a megmozdulással sikerül csökkenteni az illegális lerakók számát, a termelődő hulladék mennyiségének mérséklését valamint megfelelő hasznosítását.

 

                                                                                                                   Bracsok-Ajtai Andrea

20190322_154943[1] 20190322_154542[1] 20190322_150347[1]